Hvad er SEO?

Hvad er SEO? Dette spørgsmål kan angribes på mange måder og, går man lidt i detaljen, kan der også være mange forskellige svar på det. SEO er et akronym for Search Engine Optimisation, hvilket vi på dansk kalder søgemaskineoptimering. Det har altså noget at gøre med at optimere i forhold til søgemaskinerne, dvs. Google, Bing, Yahoo m.fl., og det der optimeres på er hjemmesider. Mere præcist er SEO en proces der går ud på, at forbedre en hjemmesides ranking (placering) i søgemaskinerne, for en række søgeord eller udtryk, der er relevante for hjemmesiden. En højere ranking på søgemaskinernes resultatsider betyder, at hjemmesiden bliver mere synlig på nettet og dermed modtager flere besøg via søgemaskinerne. Flere brugere på din hjemmeside fører til en større omsætning og flere kunder til din virksomhed. SEO beskæftiger sig i øvrigt kun med søgemaskinernes organiske søgeresultater, altså de naturlige resultater og ikke de betalte reklamer i søgemaskinerne (dette kaldes pay per click marketing).

Selvom din hjemmeside har netop det produkt, den service eller information, en internetbruger leder efter, bliver den ikke automatisk vist som et af de første resultater på søgemaskinernes resultatsider. Hvis dine konkurrenter har søgemaskineoptimeret deres hjemmeside, mens du ikke har, så vil de få en højere placering end dig og du går dermed glip af potentielle kunder. Efterhånden som din hjemmeside bliver optimeret, vil den opnå en højere og højere placering på resultatsiderne, og dermed vil en større andel af de brugere, der har søgt efter et af dine udvalgte søgeord, besøge din hjemmeside.

Hvordan virker SEO?

SEO måske ikke ligefrem raketvidenskab, men en SEO kampagne består ikke desto mindre af en lang række specialiserede teknikker. Nogle af dem udføres direkte på hjemmesiden (også kaldet on-site SEO), mens andre foretages eksternt (off-site SEO). Hvad disse teknikker går ud på og viden om hvordan de anvendes, kræver en forståelse af hvordan de primære søgemaskiner fungerer. Hvis de ikke udføres korrekt, eller hvis de overdrives, kan visse teknikker føre til, at et website bliver straffet, eller i værste fald bandlyst, af søgemaskinerne, hvilket er et alvorligt bagslag for din SEO strategi. Derfor er det altafgørende, at have et kyndigt og erfarent team, der ved hvordan disse teknikker anvendes korrekt.

SøgemaskinerHvordan virker søgemaskinerne så? Søgemaskinerne ønsker naturligvis at gøre deres brugere tilfredse, således at de bliver ved med at vende tilbage; derfor bestræber søgemaskinerne sig på at levere de bedste og mest relevante søgeresultater. Følgelig præsenteres brugeren for søgeresultaterne i en rækkefølge, som søgemaskinen bestemmer ud fra hvor interessante og relevante den anser siderne for at være, set i forhold til de(t) søgeord der er blevet søgt på.

Med dette for øje “crawler” søgemaskinerne konstant internettet, for at finde nye eller opdaterede hjemmesider. Disse sider analyseres ved hjælp af yderst komplekse (og hemmelige) algoritmer, for at afgøre hvad de handler om og hvor vigtige, interessante og relevante de er. Der er mange faktorer involveret i denne vurdering, men nogle af de vigtigste er indhold og indgående links.

Indholdet på en side bør være unikt og velskrevet (dvs. uden for mange stavefejl eller grammatiske fejl). Hvis indholdet på din side er taget fra et andet website, så bidrager din side ikke med noget nyt og anses derfor ikke for at være lige så relevant som en side med nyt og unikt indhold.

Hvis mange andre websites linker til en side, så må den formodes at have noget interessant og relevant at byde på, og det tager søgemaskinerne også med i sin bedømmelse. Dette gør sig især gældende når links kommer fra steder, som søgemaskinen anser for at være websites af høj kvalitet.

Link bygning og on-site optimering (der blandt andet indbefatter at forbedre hjemmesidens indhold) er derfor to af de vigtigste teknikker til at opnå en højere placering på Google og andre søgemaskiner. På vores SEO kampagne side kan du læse mere om de forskellige SEO teknikker.

Nu hvor du har fået svar på spørgsmålet Hvad er SEO? vil du måske være interesseret i at læse om hvorfor du bør overveje SEO.

Del

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS